December 21, 2009

Semalam Di Melaka

Melaka at night ...

Eye On Malaysia ...

Masjid Selat Melaka ...

The lights at Melaka Riverbank ...

We on board the Menara Taming Sari (Revolving Tower) ...


Haluu ... setelah balik dr bercuti di Melaka aritu barula kapla aku ni ringan sket nk berblog balik ... quite happening gak percutian aritu, even last minute plan tp still succeed. Hohoho ...

Actually kami xplan pun nak g bercuti dalam bulan Disember ni, maklumlah musim cuti sekolah ... musim tengkujuh ... musim hotel penuh ... musim super peak rate ... musim jalan jem & xder parking kt tempat2 pelancongan and last but not least musim sume org nak pegi bercuti (nak abeskan AL la, nak abeskan bonus la ...) Jadi mcm sibuk jer la kan kalo kami yg blom ader anak sekolah nak pegi bercuti time ni jugak ...

So, aku memang xhepi dan kurang supportla kalau nak pegi bercuti waktu begini ... banyak lagi time laen yg lebih privacy and convenient untuk pegi kan...

Aleh2, Fitri lak ajak aku ikut dia g Chembong, dekat Podas Negeri Sembilan Khamis aritu. Ade urusan keje sket ... pastu dia nak ajak aku terus jalan2 kt sana ... sbb dah alang2 ke sana kan, plus Jumaat sampai Ahad lak cuti. So, aku pun considerla ...

Terus kol hotel2 kt area Port Dickson. Kol punya kol, sume bg jawapan negatif. Aku pun cadanglah kt Fitri supaya stay kt area bandar Seremban jer ... asalkan still boleh pegi pantai dan melawat tempat2 menarik kt N9 ...

Fitri lak xsetuju sbb Seremban xbanyak tempat menarik. So, kami pun decide nak overnight saja kt Melaka ... Aku pun ape lg, terusla cari hotel yg sesuai untuk stay kt sana. Fitri xsuka kalo sampai sana baru nk cari hotel ... buang masa. Lg pun ape guna kemudahan internet kn?

Dari hotel yg murah ke hotel yg agak mahal aku n Fitri surf ... sume penuh. Tetiba tgh surf tenet, Fitri terjumpe 1 hotel baru kt Melaka, belek2 baru setahun bukak ... Hotel 906. Baca review pengunjung hotel tu kt trip advisor pun ok. Rate pun Y.E.S. Ape mauk lagik kan?

So aku terus la call hotel tu, alhamdulillah dapatla book 1 mlm. Malam berikutnya dh ade org book. Tp kami decide utk book jugak 1 mlm tu sebab memang dh nak pegi, xkan sbb xdpt 2,3 mlm nak cancel trus. Aku ni dh tired dh, tepon sana, tepon sini ... kalu xpegi jugak, sure kena terapi jln2 luar negara trusla beb ... hehe.

Keesokannya, kami pun bertolak ke N9 ... Xlama pun perjalanan, dalam 45 minit dh sampai sana. Aku tggu Fitri uruskan hal keje dia lebih kurang sejam. Disebabkan cuaca agak mendung mcm nk hujan tgh hari tu, kami decide utk terus lunch dulu sebelum bertolak ke Melaka. So kami pun singgah lunch dekat sebuah gerai masakan kampung kt Jln Pedas-Chembong, N9. Masakannya mmg terbaek la sbb segala jenis masak lomak cili padi, asam podas sambal belacan sumer kaw2 punyer ... Lupe lak namo gerai nyo ... Kalo x, buleh promote kt sini ... Kebersihan n layanannya pun terbaek punyo!

Lepas tu barula kami gerak ke Ayer Keroh, sampai sana xhujan pun, cuaca cerah. So mmg hangit melekit jugakla kami berjalan time matahari tegak kt atas kepala ... Kami masuk Tmn Mini Malaysia & ASEAN dulu maklumlah easy access lepas tol Ayer Keroh ... Byrn yg dikenakan ialah RM12 seorang (dewasa) beserta RM3 utk caj 1 kamera ...

Kaki pun berjalanla dgn penuh harapan ... nak tengok warisan kesenian rumah nenek moyang kita dolu2 ... Tapi hampeh, hampir sume rumah yg kami masuk memanglah mengekalkan ciri2 tradisional dr segi arkitekturnya, sampaikan kayu reput nak patah pun still dikekalkan ... Apakah?? Memang xpatut la kan, sebab perkara mcm ni bahaya kpd pengunjung terutamanya kanak2 ... To me, maintenance kt situ mmg fail.

Seawal masuk di pintu gerbang taman, kami diberitahu oleh penjaga kaunter tiket-pukul 2pm ade persembahan kebudayaan kt pentas utama. So, pukul 2pm sume pengunjung dh siap berkumpul di hadapan pentas utk tgk show yg diwarwarkan. Ni satu lg show yg bg aku amat 'berbaloi' skali utk anda menontonnya. Muahahaha ... baik persembahan majlis penyampaian hadiah sekolah rendah aku menarik lg. Sgt memberangsangkan tahap minda buhsan anda ... Sorry to say la ... Apakah ini hasil usaha Noraniza Idris??

Lepas tu kami terus heading ke hotel utk check-in. Agak mencabar jugakla jalan kt pusat bandar Melaka ni, sebab diorg dh praktis jalan sehala mcm kt Penang n KL. So aku terpaksa dptkan khidmat pandu dan sampai by phone dgn pihak hotel utk sampai ke sana =) ... Alhamdulillah, jalannya xlah sesukar mana. Hotel tu tgh2 bandar, so dekatla dgn Dataran Pahlawan dan beberapa lg tempat menarik laen. Review sket : room & toilet sgt bersih, kemas and selesa. Sesuai utk couples for short holidays. *Refreshing time.

Kebetulan petang tu pukul 5.30pm ader bola, big game pulak tu, Malaysia lwn Vietnam. So, kalo ajak Fitri makan kt luar memang xlah ... Dia dh siap ready depan tv nak tgk bola. Tp perut aku berkeroncong la pulok lepas mandi. Nak tggu bola habeh, mau tertido gak aku dibuatnya. Fitri pun kol la Mc'D soh anto Prosperity kt bilek. Slamat perutku. Hihik ...

Malam tu lepas Maghrib, kami kuar g experience Melaka River Cruise. Tiket RM10 seorang (dewasa). Apek tu bawak ronda lebih kurang 45 minit. Amazing! Mmg berbaloi la pegi mlm, dpt saksikan panorama indah bercahaya. Rumah2 kt Kg Morten sume cantik2 dihiasi lampu neon indah berwarna-warni seolah2 menyambut kedatangan kami. Agaknya kerajaan Melaka yg bayar bil letrik depa kot. Hehe. Meriah sgt pemandangan lampu2nya. Cuma satu je aku nak komplen, pasal bot ni, depa xprovide life jackets, bahaye kan? Isk ... isk ...

Pemandu bot tu dropped us kt sebuah taman fun fair. Hihi, jangan ter 'confuse' lak, ade 2 buah 'fun fair rides' yg same mcm Eye On Malaysia kt Melaka ni, pehtu terletak berdekatan pulak tu. Actual Eye On Malaysia tu lokasinya agak jauh dr Melaka River cruise, tp kita still leh nampak dr sini. Manakala yg fun fair ride cabok (Eye On Rooftop of 3-Storey Building =P) tu dekat jer, jalan kaki jer dh sampai dr Melaka River ni. Lalalla ...

Lepas bergambar sket, aku dan Fitri decide nak ke Jonker Walk ... kitorang pun jalan la ... sbb dekat jer. Tp bila tgk street kt situ lengang je, kami tanyala sorang baba yg lalu kt situ, dia kata malam tu tarak jonker sale ... So kami pun patah balek lah ke Stadhuys, dimana kami nampak byk beca liplap2 kt sana. Kami sewa 1 beca RM10 ke Menara Taming Sari yg terletak kurang 2km jer dari tpt beca tu parking. Kesian tgk adik tu kayuh, mcm berat sgt kami 2 org nih ... huhu ... Aku raser pengalaman naik becalah yg paling best mlm tuh! Dgn sinaran lampu hiasan dan bunga warna-warni disertai pulak dgn muzik yg mengalunkan ... raser xpuas pulak naik beca ni ... huhu ...

Sampai ke grand stand Menara Taming Sari adik tu bawak kami ... siap tunjukkan tempat kaunter tiket nak naik menara pd kami. Maceh yer dik. Budi bahasa mu dikenang. Hehehe ...

Boleh tahan, even jam dh menunjukkan pukol 10.30pm, maseh ramai yg beratur nak naik, maklumlah besoknya cuti. Ticket RM20 for 2 adults. Memula takot2 brani gak nak naik, tp aku kuatkan ati gak naik sbb slogan "Bila lagi?"... =)

Tiba ketinggian 80m, aku mmg xpandang bawah dah, skali skala je jenguk sket utk pastikan keadaan benar2 stabil. Tp dlm aku dok tutup2 muka tu pun still leh raser diri kt awangan. Apa kes?? Dlm tu diorang pasang audio penerangan tentang pemandangan sekitar Melaka yg boleh dilihat dr atas menara diselang-seli dgn lagu mendamaikan bertajuk Cindai by Siti Nurhaliza.

Haish, bg aku time desperate mcm tuh dah xde hape yg damai dah. Yg aku ingat ... aku amat sensitip kt part lagu Cindai yg berbunyik, "tingginya ... tidak terlawan ...." Mmg xterlawan poOn ... Byk kali jugakla aku mengucap, tinggal xsalam hari raya jer lg dgn Fitri. Heheh.

Pagi Maal Hijrah tu kami sempat melawat Masjid Terapung Selat Melaka. Subhanallah, cantik sgt masjid tu. Pastu, Fitri bawak aku pegi Eye On Malaysia, tp aku tgk saja jer lah sbb dh naik Menara Taming Sari semlm. Sudah2lah jantung terkeluar kan ... hehe. Sebelum balik sempat round Jonker Street and Dataran Pahlawan ...

Notes yg aku nk kongsikan sket ttg Melaka ni, jalan raya kt pusat bandarnya xsmooth = traffic slow, bumper-to-bumper ... maybe sbb byk sgt traffic lights kot. Pastu mlm di Melaka sgt happening ... very live ... xtaula org Melaka ni tido pukol braper ... Pukol 11pm pun korang leh nampak kanak2 maen trampolin berdekatan Menara Taming Sari ... Other things, korang boleh dengar muzik di mana-mana ... Walaupun di atas beca ... lagu2 nya tetap walla ...

On the way back, aku nampak Makam Hang Kasturi, lokasinya terletak kt tgh2 antara 2lot kedai ... hurmm mcm xsesuwai gitu, cian Kasturi ...

Lastly, aku harap dapat datang lg ke Melaka next time, till then, bye Melaka ... *much luvsS ...

No comments: