December 31, 2009

Pengalaman Interview Aku (Part 2)

Sambungan part 1 ...

Dan aku TAK TERIMA pun offer company tu sbb ... current job aku time tu better dr segi lokasi, bos, staf, benefits dan bidang kerja berbanding gaji yg di offer oleh company baru tu. So sekianlah episod interview part 1. Cau cin cau ...

Ni aku nk citer pulak kisah interview ke-2 yang aku rasa agak menarik utk dikongsi bersama adik2 ... =)

Firstly aku nk highlight yg interview aku dpt ni actually aku xapply pun ... tp sbb majikan boleh view resume aku dr laman sesawang Jobstreet.com dan terberkenan la puLoK kt aku, depa jemputlah aku ke interview tu.

Kali ni company nya agak besar, sbb ade syer kt papan utama BSKL. Tp jgn TiPaH tertipu ye adik2, sbb xsume company yg ada BERHAD kt blakang tu btol2 'besar’ tau, ade yg mangKarQ jugak sebenarnya ... ce.ke.dout first ok.

Seperti biasa, aku xletakkan harapan tinggi utk job ni, sbb aku masih suka dgn current job aku masa tuh ... so aku pergi suka2 jer la ... Sesi start at 2pm, tp mcm biasala, masok isi borang dulu bla2 bru depa panggil interviewer. Nampaknya aku sorang lg kali ni, sbb xnampak kelibat calon laen pun.

Then interviewers pun masuk ... 2 org, sorang Head HR Dept. dan sorang lagi Asst. Managernya kalo xsilap. Hehe. (kurang bg tumpuan time diorg perkenal diri).

Both of cos bkn mkn sambal belacan punya oLang la, depa mkn sharkfin soup. Huhuhu.

Starting dgn perkenal diri as usual. Pastu Mr. T (Head) tanya favourite past time aku. Ini 1 tips la, make sure salah 1 hobi yg adik2 bgtau adalah sukan. Bersukan kan baek utk kesihatan. Huehuehue. Actually, diorg mmg cari org yg involve sport, sbb ade kelab sukan kt company tu, so lepas aku sebut je bowling, (blom sebot polo air lagi tu) diorg nampak hepi ... mcm kalo maen roda impian tu dpt “wang besar” la. Hehe. Apakah?

Lepas tu dia tanya aku hobi2 laen (trying to sembang2 kosong la kunun), termasukla tanya: “Kalo u surf internet, usually u surf ape?<--Telah di translate ke broken malay) Aku pun bgtaula mcm2 ... salah satunya cari tpt mkn best. Pastu aku bgtau salah satu tpt mkn yg best ialah Restoran Berputar Seri Angkasa kt Menara KL, sbb dpt mkn di awanan biru. Hehe, pastu dia trus pegi ke tingkap, trying to be funny kot (getus ati kecilku). Rupa2nya nampak Menara KL dr situ. Aku xketinggalan, bangun la jugak g jenguk. Menyebok sket. Hihik ...

Rupanya segala gelagat aku diperhatikan, he said that he likes me cos I look sexy Oops aggressive. Hehe. Ms. A yg sorang lg tu xckp banyak, dia just senyum2 n berseloroh jer kot blakang.

Perbualan bertambah rancak, diorg korek background family aku sampai ke lobang cacing. Dpt tau tersangkut kabel besar, diorg happily give credit, pastu 1 kampung pulak dgn Head, 1 more additional credit, pastu result SPM aku yg basi tu pulak gempak bg depa, so bercredits2 la depa bg kat aku ... Result UM aku hampeh, aku playful ... maklomlah Gila-Gila remaja time tu n jauh dr family plak tu ...=P

Trus terang aku kata, sesi interview kali ni, xmcm sesi interview tpt keja laen yg pnah aku pegi sblm ni, keramahan interviewers tu buat aku rasa mcm bkn dlm bilik interview, just dtg sembang2, gelak2, minum2 ... KiTa Enjoy ♥!!

Aku dijamu dgn air coffee uummph, naseb baik xhidang kuih mulan skali. Wakakak. Sembang ptg tu berlarutan selama 1 jam 45 minit!! Lama tu ... xpnah aku di interview selama tu. Apala yg depa tanya aku sepanjang masa tu kn? Kalo pk2 blk mcm xde mende ... tp rupanya lama giler dlm bilek tu ... They managed to make me feel very comfortable.

Tp aku nk kongsila sket tips2 penting yg korang kena take note utk berjaya dlm interview mcm nii.

Aku berjaya bg presentation ttg work flow aku. (Actually aku dh senior dlm task nie ...) Pastu diorg ni HR people, mana depa tau sgt work descriptions aku secara details. Hehe. Tp aku kagumla, sebenarnya depa tau. Sbb trend diorg ni, depa amek tau each other punya task dlm company tu. Byk g training n courses. Bagus kan??

Tak sume company slalu hantar staf diorg g kursus ... Pastu Ms. A tu citerla kt aku yg company diorg ni akn pindah dekat my place, dat’s y diorg cari replacement ... Org lamer dh nk resign sbb tpt baru tu jauh dr umah dia ...

Pastu Ms. A citer lg yg company diorg ni annually akan wat charity functionla Hari Datin Sedunia la and bla3x ... Pastu dia bgtau aku leh amek loan utk further study la ... then kalo beranak, coverage bla3x dan byk lg faedah2 mudah yg bakal aku dapat if I join ...

Rasa2 korg, aku dpt x job tuh? Aku perasan mcm dpt sbb diorg sembang dgn aku punya lama pastu siap bgtau aku benefits yg bakal aku dpt mcm nk suroh aku terlioQ ja ... =P

Satu soklan perangkap yg diorg tanya aku sblm blk, aku ade apply mana2 tpt lg x? KEBETULAN. Aku dgn telusnya bgtaula, aku akn attend 1 lg interview kt ..... So diorg xdecide lg la samada nk amek aku atau x, tp the chances is there. Ni Head tu yg ckp,aku dpt distinction (90%++) utk markah interview tu. Dia pesan if aku xdpt kt tpt yg aku akan g interview tu nanti, diorg suroh aku kol bgtau diorg ...

Hmm ... aku rasa dh silap teknik la, dr segi kesungguhan, aku dh ditolak beberapa markah .... Tp xpela ... kalo ade rezeki xkemana ... yg penting berkata benar. So guys, nk tau aku dpt ke x job tuh atau aku kena panggil skali lg utk interview ker atau aku xlayan tros ker ... nantikan sambungannya di tahun depan.

Selamat Tahun Baru 2010, moga anda lebih bahgia, lebih berjaya dan lebih kaYa. Daa ...

5 comments:

Azmah Nordin said...

Salam ziarah tuan rumah :) wah, hebatnya tulisan dan pengalaman. kalau dijadikan novel, gerenti hebat ni!

diha_fitri said...

tQ pn kerna sudi singgah blog sy n bg ilham pd sy utk menulis novel pulak lepas nie...InsyaAllah.

Unknown said...

pngalaman ke2 nie yg int dekat "SD" tue kot?

diha_fitri said...

bukan GLC ...

Azihan Aripin said...

Salam...
Kalau kat SD maka dah dpt la kan???
X jauh sngt dari umah kot???
Saya bekas Trainee SD..
Budaya keje mmg superb!!!
Hntr staff kursus pun superb!!! ESQ165 nye training, trainee pun dpt pergi...
Tp trainee kat dprtmnt CSR-EDU, iaitu saya hanya tempelan semata... Lalu saya quit.. Hehe..
Akak ade cite ngan kamil pasal saya..tg ngajar orang asli tu..klu nak tau lebih lagi visit la blog saya: perihalmanusia.blogspot.com