January 22, 2010

Pengalaman Interview Aku (Part 3)


Mengikut diari, episod kisah interview aku kali ni adalah versi last ilmu interview aku khas untuk adek2 sekalian. Kalo ader lg, InsyaAllah aku akan coretkan, tanpa jemu utk kalian sume. I likeee sharing. Cos sharing is caring.

Okla, dipendekkan citer, interview aku di sebuah syarikat developer Berhad tu (kisahnya klik di sini) xkesampaian disebabkan kejujuran aku memberitahu aku sdg menunggu jwpn another interview. Sekian.

Ni masuk part panglaman interview aku yg ke-3, paling sempoY. Dtg dh ler lewat 5 minit. Lepak luar kejap. Ade sorang calon laki2 kt luar bilek interview tu. Tetiba dia tegur aku, "Dtg interview ke?" Aku jwbla ya. Then dia trus dipanggil masok bilek interview. Terkontang-kanting aku kt luar.

Aku xde wat pape, legar2 cari org nak soh panggilkan P.I.C yg invite aku untuk interview tu. Lalu pulak mamat ca ya nun alif sorang nih. Aku pon sohla dia panggilkan Kak tuuut ....

Mamat tu masok kejap pastu dia bgtau kakak tu dh ader lam interview room tuh. So aku pun tunggu jer lah. Kali nih xperlu isi2 borang at place sbb diorg dh attach segala borang yg perlu diisi lam email invitation for interview, so candidates leh isi borang2 tersebut sebelom dtg interview.
Note : Interview ni pun aku xapply .

Dalam 30 minit jugaklah, baru kuar calon laki2 td, sblm blah, dia sempat wish gud luck kat aku, pdhal bkn aku knal pon. Pemurah sgt la pulok.

Tibalah giliran aku, masok2 tgk ada 4 org interviewers menanti. Tak pnah aku di interview seramai 4 org interviewers sblm nih selain masa kat NPC dulu (kini dikenali MPC). Haish.

Interviewers terdiri drpd sorang HR person, sorang town planning person dan 2 org lg the hiring managers from Bkt. Raja branch n Bkt. Jelutong branch.

Spt biasa, ceritera pertama ialah pengalaman aku tentang bidang keja utk jawatan tuh. Aku ingat ke ade soklan laen berkenaan pengalaman lepas tuh, tp salah. Trus ke part gaji ... Naseblah!

Lepas gaji trus HR tanya aku ada pape soklan x? Naaseblah lg!

Pastu habis ... Apakah??

Interview tu berlangsung kurang 15 minit. Pantas mcm lipas kudung. Haha. Aku mcm xpecaya!!!
Outcomenya ... jeng, jeng, jeng ... aku DAPAT job tuh~

Kesimpulannya, intebiu yg lama n panjang xsemestinya korang dapat, intebiu yg sgt sekejap pulak xbermakna korang xdpt, ok!

Bagi adek2 yg masih mencari keja, better cepat. Aku alhamdulillah, umor 22 thn dh ade akaun caruman kwsp. Sbb lepas degree, aku trus grab keja, ye lah, angah ... sape nak peduli sgt. Dtg kL la cari duit sendiri. Kalo xkeja, sape nak bagi makan ...

Umo 23+ aku dh dilamar utk jd tunangan org ... Cantik sungguh takdir Ilahi, Allah anugerahkan aku seorang guardian angel right on time. Allah nak jaga aku. Padahal bg sesetengah org, muda lg wooo time tuh.

Kalo aku pikir balik, seram tul, umor 22 - 23 thn dh sorg diri mencari rezeki di kota. Pompuan lak tu. Bukan ade abang2 yg peduli ... By 25, Allah takdirkan aku berkahwin.

Sedar xsedar, life sebagai 'angah' mengajar aku erti berdikari. Sume atas desakan kehidupan. Kalo xdesak, kita takkan appreciate life. Kita takkan berdikari, kita lemah n manja karat.

Pendek kata, aku penatlah karat2 nie ... blah dulu la, cau cin cau.

No comments: